torsdag 25 februari 2010

Perkele Perkolator

Sådär. Då har även jag en kaffemaskin. Jag har väl aldrig varit någon kaffeälskare och jag kan inte säga att jag liksom känner mig beroende av att få i mig ett visst antal dl/liter/dag heller.
Visst har jag fastnat i andra laster men aldrig kaffe.......kanske inte så märkligt.....eller?

Tex om jag jobbat någonstans där det varit fri tillgång på kaffe så har jag varit en duktig kaffedrickare, ibland i flera år, men när jag av den ena eller andra anledningen bytt eller slutat på ett jobb så har jag helt sonika slutat med kaffet och jag kan inte säga att jag har känt någon avsaknad eller abstinens efter "den gyllene drycken".

Även nu dricker jag kaffe dagligen men jag måste säga att jag tycker kaffe är på tok överskattat. Det är som med brännvin. Inte f**n är väl brännvin gott. Visst kan jag förstå det där när man tar supen och säger AHHH , men gott. Jag tror det är ett uttryck för att man upplever att "det gör gott".

Tillbaka till kaffet. Jag beställde en perkulator men det var tydligen en alltför vanlig felstavning så när försändelsen anlände så fick jag istället en perkolator. Jo, så är det, och inte ens Bloggers stavningskontroll vet hur man stavar ordet för när jag skriver perkolator så lyser det rött och ger förslaget att i stället skriva perkulator, nog om det.

Sen kom nästa moment. För att kunna inviga den makalösa manicken så behövde jag ju ha något att ladda den med. Kanske är det därför jag aldrig eller mycket sällan köper t.ex cornflakes, bara för att det finns ett sånt utbud och att det garanterat kommer att framkalla viss beslutsångest om man besöker dessa hyllor i butiken.

Samma sak gällde tydligen kaffe. Oj oj oj ! Där stod jag. En duktig men oprofessionell kaffetunna som vanligtvis och av bekvämlighetsskäl gör min aromatiska blandning av hetvatten och snabbkaffe från euroshopper och nu ville införskaffa något utöver det vanliga.
Det blev för mycket. Jag fick utnyttja min första livlina och ringa ett telefonsamtal.

Om smaken är som baken så är den nog ganska stor och rund även hos Hellen-Pellen i Ljusne. Hon gav mig i varje fall förslag på alternativa sorter men det slutade ändå med att jag valde något exklusivare utan att jag för den skull vet hur det smakar - tack ändå för tipsen.

Väl hemma så har jag noggrant följt bruksanvisningen och därför rengjort alla delar före den 1:a användningen så nu står den mirakulösa maskinen på tork och något kaffe har det ännu inte hunnit bli. Nu ska jag bege mig ut i bynns butiker för att söka finna en burk vilken jag kan hälla kaffet uti.....jag menar bara, jag vill ju inte vara sämre än någon annan.

2 kommentarer:

Helene sa...

maVäntar med spänning på betyget av Arvid nordqvist , ha ha

Sleeping Cell sa...

Det lär nog dröja. Jag dricker nog mitt euroshopper ett tag till så håller sig perkolatorn ny lite längre