fredag 14 maj 2010

Åldringsvård

Iron Maiden har för längesen skrivit in sig i rockhistorien men jag sitter ändå här och förundras över hur bra dom första skivorna faktiskt var. Jag har sett dom live minst ett par ggr...troligtvis på 80-talet, men jag kan inte säga att dom legat mig speciellt varmt om hjärtat, även om jag haft en relativt bra samling med deras LP-skivor. Kanske har detta att göra med att dom helt enkelt blev för stora och kommersiella precis som många andra. Därmed inte sagt att banden blir sämre för det, men jag personligen tycker att det liksom tappar sin känsla.



Ta ett band som Metallica. Deras första plattor var ju bara såå grymma. Ja, jag vet att dom är hur stora som helst i dag men jag kickar inte alls på deras nya alster. Det finns gott om exempel på detta fenomen. Kanske är jag bara en kvarleva från 80-talet som tycker att allt var bättre förr och som framkallar sina rysningar och sitt vemod genom att lyssna på musik ur det förflutna.

3 kommentarer:

dirty deeds sa...

Metallica hade väl bara en bra skiva och det är den första som var ganska banbrytande. De 2-3 efter var väl ganska bra med

D D sa...

men Maiden har kört sin stil under alla år med mer eller mindre bra resultat så tycker väl inte att de har sålt ut sig.

Sleeping Cell sa...

Inte sålt ut sig, men min personliga uppfattning är ändå att det mister sin charm när det blir för stort...