fredag 30 april 2010

Sprängdeg

Jag vet att det kan vara farligt och att man avråder folk att tillverka sina egna smällare men så här till valborgsfirandet vill jag dela med mig av ett underbart recept med "Kinapuffar".
Receptet är dock lite mildare nu än när jag var en liten grabb då puffarna innehöll 12 gram svartkrut jämfört med dagens puffar som endast innehåller 8 gram svartkrut.

Ingredienser:

100 g smör
2 st ägg(utan skal)
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 pkt kinapuffar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175°C eller varmluft 150.
2. Smält smöret.
3. Vispa ägg och socker poröst.
4. Blanda i alla ingredienser. Vänd ner 2 pkt kinapuffar.
5. Häll upp i formar.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-25 min. (Beroende hur fasta man önskar dem).

Inga kommentarer: