fredag 26 augusti 2011

Jag - En äventyrare alt. en stolle...


Sitter här å suger på en eftermiddagskaffe och och har kommit på att jag även nu har något att bekymra mig över. Vet inte riktigt hur jag ska få till det med min eftermiddagspromenad då jag idag sullade till det så att det nu ser ut som att jag blivit utan skor. Åtminstone förhindrad att använda dom.
Efter min morgonpromenad så började mitt huvud inte helt ovanligt att fyllas av konstiga idéer och tankar, å jag vågar nog säga att det var min mest välpumpade väninna som inspirerade mig och liksom tände gnistan till att jag skulle testa något nytt i min strävan efter motion. Hon brukade nämligen, berättade hon, springa uppför Nabbabacken i Alfta. Nabbabacken är en nedlagd liten skidbacke med inte alltför stor fallhöjd som säkert lämpar sig väldigt bra om man vill jogga i motlut.

Nu är det ju så att vi har en skidbacke här i byn också, å när hybris knackade mig på axeln i morse så tackade hjärnan genast JA till att följa upp idén om att bestiga Gårdtjärnsberget som det heter vare sig hjärnans innehavare var i kondition till detta eller inte. Upplysningsvis så har Gårdtjärnsberget en fallhöjd på 135 meter.
Sagt och gjort så bar det iväg. Jag sprang(inte länge), joggade(inte länge), gick och klättrade(mest), allt i den ordningen, och upp kom jag, men visst var det motigt, som sig bör när det är uppförsbacke, men ändå en viss segerkänsla efter att ha verkställt och slutfört uppgiften.

Tillbaka till varför jag nu känner mig förhindrad att använda mina skor. Det blev nämligen en blöt historia bland brännässlor och tistlar och när jag efter en halkig nedfärd till sist landade vid bergets fot så såg jag nog mer ut som en sån där som kutar runt i skogen med karta och letar en skärm och springer rakt över mindre skogstjärnar typ. Det liksom hängde kvistar och skräp på benen och jag var genomblöt upp till midjan.
Allt detta sammantaget gör att jag nu anser att mina skor behöver få torka en aning innan jag återigen sätter mina fötter i dom.

Apropå det, så läste jag i det lokala annonsbladet att det visst var nå jubileum på sportbolaget med 20% på allt i butiken. Undrar om man måste köpa allt i butiken för att få 20% eller om man även får det i händelse av att man bara skulle vilja införskaffa sig ett par x-tra skor...... man kan ju i alla fall åka dit å titta lite, såg att dom hade korv o bröd för en femma också....

Inga kommentarer: