söndag 17 januari 2010

"Fallet med den försvunna skalmen"

Våra grannar har vänt uppochner på sin lägenhet i jakten på att hitta ena skalmen till Liams glasögon(skalmen är den böjda delen av bågen som håller fast glasögonen bakom lilla örat).
Liam har, och är även nu hos grannarna med den uppochnervända lägenheten och leker med deras dotter som är kompis till Liam med glasögonen som saknade ena skalmen som gjorde att man vände uppochner o.s.v.
För en stund sedan kom Liam och hans kompis Ida som grannens dotter heter över hit en vända, vi är grannar och det är inte mer än 7-8 km att springa emellan våra hem.

Det känns onekligen som att jag gör en liten kupp bara för att få framhäva hur smart jag egentligen är då jag nu ska förklara hur mästerdetektiven med dom förtrollade långkalsongerna bar sig åt då han löste "fallet med den försvunna skalmen".
Medan Liam och Ida lekte inne på Liams rum lyfte jag på glasögonen och såg på bågen med den förlorade skalmen samtidigt som jag började känna oron över att behöva åka till Bollnäs i morgon. Detta för att uppsöka den glasögonbutikskedja där Liams glasögon är inköpta men som jag inte vill nämna vid namn mer än att det börjar på syn och slutar på sam.

Det var då jag ruskade lite på mig och liksom skärpte till mig och överlät hela problematiken till min hjärna. I ett kortare förhör med Liam ställde jag bara en enkel fråga om han inte möjligtvis hade en aning om vart i grannens lägenhet han uppmärksammade förlusten av glasögonskalmen.
Det var nog lite CSI över det hela då det liksom fräste till uppe vid skallen BFFFFVVVZZZZZZZZ!!!!! ...och jag per logik direkt ställde frågan:
- Har du kollat så att skalmen inte sitter kvar bakom örat ?
- Jooo, pappa, där är den ju !

Flera timmar senare och efter att grannarna letat igenom sin lägenhet så var nu "fallet med den försvunna skalmen" löst och Liam, Ida och jag(mästerdetektiven och geniet)gjorde sällskap dom 6-7....eller var det 7-8 km till grannen för att meddela att fallet nu var löst och att ni har sökt igenom eran lägenhet förgäves.