tisdag 24 augusti 2010

Paraply vs Parabol

Regn är bra. Speciellt då man bestämt sig för att vara vrång och tvär och behöver något att reta upp sig på. Javisst, det regnade och blåste som 17(minst) i morse då jag skulle följa Liam till skolan. Paraplyet var i så pass dåligt skick att t.o.m Liam tyckte det var pinsamt när pappa försökte söka skydd därunder. Det var anledningen att vi på vår väg till skolan sprang in på ICA för att kolla om dom möjligtvis hade paraplyer i sitt sortiment. Sagt o gjort.

Enligt min mening bör ett paraply vara så konstruerat att det vid regnväder ska besitta en viss förmåga att förhindra nederbörden från att träffa den som under paraplyet gå - hej å hå!.
För att tillhandahålla detta skydd bör paraplyet kunna vecklas ut på ett sätt som medför att man kan använda regnskyddet till det ändamål det i detta fallet är avsett för - regn(består till större delen av vatten och surt nedfall).

Ok, man får inte mycket paraply för 50 spänn(det vet jag nu). "Äventyret" började redan utanför ICA då jag skulle fälla upp eländet. Tingesten svarade med att veckla ut sig och ta formen likt en skål. Alltså, paraplyet började med att vika ut sig som en j**la parabol. Mig sysslar inte med signalspaning och jag hade inga som helst avsikter att samla in vattnet, jag ville ju bara avstyra det från att göra mig genomblöt.

Efter viss möda lyckades jag böja tillbaka parabolen som för ett ögonblick tog formen av ett paraply. De flesta känner nog till att blåsväder och paraply medför viss risk för denna företeelse men jag blir allt mer övertygad om att den här modellen var avsedd att vika sig avig vid minsta vindpust.

Det är inte utan att jag undrar hur arg och irriterad jag skulle vara vid det här laget om jag inte fattat beslutet att veckla ihop paraplyet och istället trotsa regnet. Mer än genomblöt knallade jag till ICA för att reklamera paraplyet. Nu hade jag visserligen inte kvittot kvar men jag kunde inte släppa tanken på att jag kastat 50 spänn i sjön och jag måste åtminstone få tala om hur missnöjd jag var. Paraplyet hade dessutom hunnit bli ganska illa tilltygat på bara nån timme.

Jag visade upp paraplyet/parabolen och jämrade mig sådär som bara jag kan jämra mig.
Och som jag alltid har sagt så är ICA fantastiskt....även om någon kringresande försäljare lyckats lura på dom en hel hink totalt värdelösa paraplyer. Vad vore väl Edsbyn utan ICA? Trots min avsaknad av kvitto så fick jag välja om jag tog ett nytt paraply eller om jag ville ha pengarna tillbaka. Gissa vad jag valde?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!

antonia sa...

Har aldrig problem med paraplyer, men då väljer de med fast konstruktion. Har runt 10 stycken som har samlats under en längre period, men de vill inte ge vika.
det var nog otur du hade :)