onsdag 18 februari 2009

"Kebnekajse" eller "Kebnekaise"


Eftersom jag igår ordade lite om Svensk progg då jag skrev lite om bandet "Motvind" så tänker jag, även om jag inte är någon expert på området även idag nämna ett band som haft stor betydelse för mig. Det är "Kebnekajse" och även dom spelade lite tyngre rock. Dom körde elektrisk folkmusik med elgitarrer och bandet bestod av en rad mycket duktiga musiker. Som jag nämnde igår så har min syrra betytt mycket för mig och då menar jag även i musikväg, och som tack för det så snodde jag någon gång på 70-talet "Kebnekajses" första LP "Resa mot okänt mål"(från -71) av henne. Jag vet inte om jag vill kalla det att jag snodde den men jag undanhöll den för henne bara för att jag själv idogt skulle få nöta ner spåren på skivan med hjälp av en gammal byrågramofon som fanns i mitt föräldrahem. "Resa mot okänt mål" anses av många idag vara den bästa LP:n som "Kebnekajse" gjorde och nu till ett litet erkännande: Jag har fortfarande LP:n i min ägo......men skulle syrran vilja låna den så är inte jag den som är den. Alternativet är ju att hon kommer hit till mig så ska jag spela den för henne.

2 kommentarer:

Konungen sa...

o International Harvester, lite samm folk, samma skivbolag osså
Sov Gott Ros-Marie
Så bra

Konungen sa...

http://www.youtube.com/watch?v=TAaHRor9Ooc