lördag 13 mars 2010

Bara ett enkelt dubbel - V

V eller W, vad är skillnaden ? Ja, det ser väl varenda en som är läskunnig eller åtminstone någorlunda insatt i det västerländska alfabetet att det ena är ett enkelt V medan det andra är ett dubbelt enkelt V....d.v.s ett dubbelt V...skrivs W....inte dubbelt W...för det skulle ju kunna misstolkas till WW....om man nu inte är speciellt insatt i det västerländska alfabetet...

Till saken hör den att mitt efternamn stavas med 1 enkelt V, även om jag har en önskan att sätta ihop 2 enkla V:n och i slutändan alltså få ett dubbelt V som i skrift skulle te sig som ett W.
För dig som inte redan visste det så kan vi ju låtsas eller ta som ex. att mitt efternamn nu skulle vara Vikström, vilket då skulle innebära att jag hade en önskan om att i stället få heta Wikström.

För det lite vaksamma ögat är det inte svårt att se vari skillnaden ligger(ledtråd: lägg märke till V:s utseende)
(En annan liten hemlighet är att jag faktiskt skulle vilja ha en lite mer internationell look på mitt efternamn. Jag brukar ibland fantisera om att mitt efternamn stavas Wikstroemi)

OK! - Vi gör ett nytt försök att komma till saken.
Nu vet ju inte jag vad du tycker är den väsentligaste skillnaden mellan V och W, men för mig är det priset(!!!) - Ja, det är priset.

Att bara gå omkring här dag efter dag och heta Vikström är inte förenat med några större höjdpunkter eller äventyr, tänk dig själv. Skulle du vilja heta Vikström dag ut och dag in?
Visserligen så har jag inte deppat ihop för det här, utan jag har även om jag har hetat Vikström provat på en hel del här i livet....och dess gränsland...

Det finns en sak som är så är så j**la bra med att heta Vikström och det är att det är så otroligt billigt(!!!) Det kostar mig inte ett enda dugg, det är helt gratis(om man räknar i pengar)

Detta fick jag bekräftat häromdagen när jag ringde patent & registreringsverket.
I mitt fall så var skillnaden mellan V och W 1800 riksdaler. Under detta samtal kom det även fram att jag kunde ha gjort mig mitt livs affär om jag hade haft en familj som varit hur stor som helst eftersom priset för att ändra alla enkla V:n till W i så fall skulle stanna på endast 3200 kronor.

Inga kommentarer: