onsdag 24 juni 2009

Fonder & Stipendier


Det där med den"radiostyrda bilen"var lite överskattat och jag hade nog för stora förväntningar för det blev ingen lekkväll för pappa igår. Nä, jag satte bara i batterierna och provade så att den funka, sen ställde jag undan bilen och utnyttjade den surt betalade "tv-avgiften" genom att kolla på "SVT" i stället.

Du som följt min blogg har kanske läst att jag någon gång suttit på "kommunhuset" här i sockna och vänt papper, utan att jag talat om vad mitt egentliga ärende var. Inläggen finns någonstans i arkivet men jag hittar det inte just nu, så är det så att du vill läsa det så föreslår jag att du ägnar en helkväll åt mitt bloggarkiv. Tror att jag skrev något om att mitt arbete på den kommunala inrättningen förhoppningsvis skulle betala sig på sikt....det här var vad jag gjorde där:

Trots att jag redan är en mycket förmögen man så har jag ägnat lite tid till att söka ekonomiska medel genom en hel del "fonder & stiftelser". Det finns hur mycket "fonder" som helst man kan söka pengar ifrån och det gäller liksom att välja ut dom som man tror passar en bäst och de fonder där man tror sig ha störst chans att få sin ansökan beviljad. Man får helt enkelt skriva ett litet brev(inte för långt) där man presenterar sig själv med lite bakgrund och situation i dagsläget. I mina ansökningar så kunde jag ju inte vara helt ärlig, eller om man säger...jag fick helt enkelt undanhålla de uppgifter som styrker att jag redan är förmögen. De flesta fonder och stiftelser har även blanketter som ska fyllas i som komplement till det personliga brevet.
Jag valde att arbeta med detta på kommunkontoret eftersom det där redan finns gott om anställda som har vanan inne då det gäller att vända på papper så att säga....jag hade också möjligheten att få viss assistans och framförallt så slapp jag betala för alla utskrifter och kopior.

Till saken är nu den, att det har börjat ramla in svar från dessa fonder och stiftelser. Oftast funkar det så att får man avslag så hör dom inte av sig, men får man något beviljat så kommer det som en överraskning på posten bildligt talat. Det var precis det som hände mig igår då jag med vidöppen mun fick motta en check med en "ansenlig summa pengar". Sånt piffar upp - jag lovar.

Nu har jag berättat lite om fonder och om allas möjlighet att söka i dessa. Här kommer ett gott råd till dig som tycker att detta låter intressant. När Du börjar att kolla på vilka fonder som finns så kommer Du att upptäcka att det är en djungel därute men då är det viktigt att inte ge upp. Skicka inte bara din ansökan till en enda fond/stiftelse. Ju fler ansökningar man lämnar in ju större är chansen att man får beviljat hos någon - självklart. Det finns massor med pengar därute som ligger å väntar på att någon bättre behövande ska höra av sig med en godtagbar förklaring till att varför just den behöver dom. Ekonomiska medel som kan vara avsedda för idrottsföreningar likväl som för vanligt folk. Oftast så är det avlidna människor som har framfört sin önskan om att deras besparingar/förmögenheter ska tillfalla vissa av dom utsedda grupper i samhället.

För dig/er som ämnar att ansöka om ekonomiska medel hos mig kan jag meddela att ansökan ska vara mig tillhanda senast igår. Lycka Till!

2 kommentarer:

Helene sa...

GRATTULERAR!själv fick jag avslag.

Sleeping Cell sa...

Tack! - Det var synd...gör ett nytt försök vetja!