tisdag 16 juni 2009

Om...

Om jag skulle vilja lätta på oket som tynger mina axlar
skulle Du vilja vara den som lyssnade på mig då?
Om jag skulle vilja dela med mig av bördan som tynger mitt bröst
skulle Du vilja vara den som lyssnade och skänkte mig tröst?

Om jag blott bara skulle vilja sitta där och känna hur det känns
skulle Du vilja vara den som satt där med mig då?
Om jag med någon skulle vilja dela det jag kände
skulle Du vilja vara den jag delade det med då?

Om jag bara för en stund ville sitta ner och gråta
skulle Du vilja vara den som försökte förstå mig då?
Om mina tårar och min gråt tyckte sig vara oändlig
skulle Du vilja vara den som med tålamod satt kvar ändå?

Om jag var trött och ville vila mitt huvud i ditt knä
skulle Du vilja vara den som lät mig göra så?
Om jag i ditt knä fann ro och somnade in
skulle Du vilja vara den som lät mig sova då?

Ingenting förändras, det blir bara annorlunda.

Simon

6 kommentarer:

Anna-Karin i Skåne sa...

vackra rader och en djup innebörd. Svaren bör man veta inom sig om någon i ens närhet skulla behöva det dikten frågar om.
Kram Anna-Karin

Simon sa...

Det står en fritt att tolka som man vill...

Anonym sa...

Oj! Du har inte bara en härlig humor.. en poet finns i den mannen också!
En underbar dikt, som jag har tagit mig friheten att kopierat, men bara för eget bruk!
Hälsa Liam med en kram från mig!
Förresten… Du var jättenyfiken igår.. Ska säga att vi har nog träffats… i Seattle!

Linda sa...

Ååå den var fin!

Helene sa...

Absolut

Simon sa...

Vad kan jag annat säga än att det glädjer mig om någon tycker om den.

TACK!