måndag 7 september 2009

Mitt barn är ett uppslagsverk

Har precis nattat Liam med en saga varpå vi släckte ljuset och låg och småpratade lite. Av någon anledning blev samtalsämnet forskning och Liam förklarade för mig att det förr i tiden inte fanns så många kvinnor som forskade utan att det mest var män i den branschen.
Han berättade vidare att det faktiskt var en flicka vid namn Marie Curie som forskade och hon var också den första kvinnan som fick modellpriset.Han sa också att det var kungen som överlämnade detta till Marie Curie och att hon då blev väldigt glad.

Jag låg där bredvid i mörkret och bara lyssnade och jag var minst sagt häpen över den information jag just fått. Jag rättade Liam på den enda punkt jag för tillfället hade något att invända på när jag sa att det inte hette modellpris utan Nobelpris. Sen blev jag tvungen att be honom upprepa namnet innan jag sa go'natt och skyndade sen raskt vidare till datorn, för här skulle googlas.

Javisst, var det så. Marie Curie var den första kvinnan som fick Nobelpriset.
Hon fick Nobelpriset i fysik 1903 och Nobelpriset i kemi 1911

Jag fattar ingenting.....Liam är drygt 5 år och berättar för mig ett stycke historia där han både namnger personen samt har information runtom händelsen.....

5 kommentarer:

Lilja4Fun sa...

Simon....
Din son är ett underbarn.
=)

Simon sa...

Jag blev skraj....riktigt skraj

Konungen sa...

Det var på ring så spelar vi, lyssnar han månne på detta kulturprogram

Simon sa...

Han har tydligen snappat upp det på Bolibompa-webben.....men jag är ändå imponerad för att han lagt namnet på minnet och förklarade med en sån inlevelse och detaljrikedom.

(Vi har inte lyssnat på ring så spelar vi på åtminstone 3 veckors tid.)

Konungen sa...

Det är sanslöst grymt oavsett om det är boliboma eller ring så spelar vi
Hon är äve den första som fått det två gånger
Kanske dne ende

Du får väl fråga Liam om det är så att hon är ensam om två plaketter, modellen :)