tisdag 22 september 2009

Negativa effekter

De negativa effekterna av mitt liv som icke-rökare har nu börjat visa sig. Jag har tidigare påpekat hur viktig sömnen är för mig och att jag helst skulle ägna mig åt det på heltid. Självklart är sömn viktigt för oss alla men numer så känner jag mig så pigg och utvilad då jag vaknar att jag liksom inte har någon lust att ligga kvar i sängen någon längre tid. Det har i sin tur fått följder som att mitt annars så trista och tjuriga morgonhumör har övergått till en massa tjo & tjim vilket säkert är till Liams glädje då pappa iförd endast kallingar och t-shirt sjunger och dansar sig fram med frukosten över golvet.

Annat som gått förlorat p.g.a mitt rökstopp är min annars så gyllenbruna färg på mina tänder. Gaddarna har nu börjat få en blek och tråkig nyans som är lite mer åt det vita hållet och vitt är väl inte ens någon färg.....eller? Samma sak gäller mina fingrar. Visserligen så jämnar det ju ut sig lite då huden börjat återfå en naturlig kroppsfärg ifrån att tidigare haft en form av likblek nyans.
Det som är lite skrämmande är ju att ens hy inte åldras på samma sätt då man inte röker vilket har fått mig att undra hur gammal...eller ung, jag kommer att se ut nästa gång jag fyller år.

Annat tragiskt som rökstoppet fört med sig och kanske främst den metod jag använt mig av är att det även har hjälpt mig att komma till insikt med andra viktiga delar av mitt underbara liv.....i min "grymma jämmerdal". Insikter som jag tidigare trott mig haft men som jag nu har slitit upp och omprövat med resultatet att jag fått en aha-upplevelse och en klarare syn på mig själv och den manipulerade verkligheten/lögnen vi lever i.

Dessa nackdelar räcker dock inte för att jag ska få lust att röka en cigg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag offrar mina tummar ett tag till ! Håll ut! Bra! Mera! Teskedsgumman

Sleeping Cell sa...

Jag kan nu hålla mina tummar på ett normalt sätt då jag inte längre har några gula fingrar att skyla:D