söndag 4 januari 2009

Det var kallt men inte så kyligt


Hos oss är det åter igen filmtajm. Det blir lätt så nu när grabben är ledig och dessutom är det ett bra sätt att få honom att lugna ner sig lite då han annars far runt i lägenheten så jag blir alldeles klen. Ute är det sisådär -20 så pappa tänker inte följa med på nån lekrunda i snön idag.
Man är liksom inte lika härdad för kylan nu som man var förut vilket kan bero på att det enligt min mening var kallare förr. Jag minns på 80-talet då det inte alls var ovanligt att kvicksilvret sjönk till -30 - 35 grader. Jag jobbade då på ett sågverk modell äldre och inte en chans att något startade vid den temperaturen så då fick hela arbetsstyrkan helt sonika vara utomhus och längdmäta och paketera för hand. Det var lite av träpatronernas tid och många av dom som arbetade där hade ju inte gjort nått annat i hela sitt liv så dom kände ju inte till att det faktiskt fanns lagar och bestämmelser vad gäller köldgränser och ingen vågade heller opponera sig. Av alla arbetsplatser jag varit på så är denna den jag gillar mest. Jag har väl aldrig svurit så mycket i hela mitt liv men den sammanhållning och galjhumor som fanns där har jag inte stött på någon annanstans. Hursomhelst så var det inte kyligare, men däremot mycket kallare förr.

Inga kommentarer: