onsdag 28 januari 2009

Curt & Roland


"Curt & Roland" hette en kristen sångarduo som härjade i Sverige och var omåttligt populära under 60 & 70 - talet då väckelserörelsen drog fram över landet. Duon har banat väg för den religiösa musikens framfart då dom var bland de första att plugga in el-gitarrer och svänga till dom gamla dängorna "Blott en dag", "Tryggare kan ingen....","Jag har hört om en...." med flera.

Dom var pionjärer då det gällde att föra in rock'n roll och country i den kristna musiken och även dom första att fara över till countryns näste Nashville där dom spelat in ett antal skivor med några av världens bästa countrymusiker. "Curre & Rolle" har även lirat på Roskildefestivalens stora scen inför sisådär 25000 pers och dom har även ett antal guldplattor bakom sig.


Anledningen till att jag valt att starta den här dagen med "Curt & Roland" är egentligen att jag har en bekant som är väldigt förtjust i just deras musik. Huruvida denne bekant är speciellt religiös kan vi väl låta vara osagt men det behöver man väl inte heller vara för att tycka om deras musik. Nu lät det som om jag skulle ha något emot religiösa människor men det har jag absolut inte, men dit räknas inte "Helge Fossmo".


Tillbaka till min bekant som är ett fan av "Curt & Roland. Jag har dom senaste dagarna vid ett flertal tillfällen hört dennes önskemål om att komma över en cd-box med "Curt & Rolands" samlade verk, vilket har lett till att jag idag tänkte överraska denne med att överlämna just den boxen, för jag har nämligen ordnat den. Ibland kan det vara skönt att göra någon glad (men bara ibland)

4 kommentarer:

Konungen sa...

mannen med skägg är en bra blogg
jag googlade Knutna Nävar / Stalin igår o fick upp honom

Sleeping Cell sa...

Jag har precis börjat läsa den bloggen och den varkar mer än okej.

Anonym sa...

Ett litet tips dom har precis släppt sin samlingsbox från 60talet
med bla låtarna du nämnde och här spelas det solo elgitarr med gamla ekon skivan heter
Klassiker 1 1965-1970
Din kompis kommer bli glad.

Mvh Kristian

Sleeping Cell sa...

Tack för tipset, men när min kompis önskade sig den här så var det just för att han hade klassiker 1 men saknade den andra boxen.

Tack ändå för tipset Kristian!