torsdag 15 januari 2009

Vändplatsen

Det är något skumt med "Vändplatsen" för har man en gång kommit dit så är det i allafall enligt mitt tycke väldigt svårt att komma därifrån. Man blir liksom bara sittande och funderar på om man inte skulle ta cykeln och trampa vidare hem eller bara göra något annat. Det behöver ju inte vara något ont med det då det kanske bara är det att det känns bra att vistas med andra människor som gör att man föredrar att stanna kvar. Idag har man hunnit med att sänka ett okänt antal koppar kaffe samt spelat två omgångar poängpoker varav en seger tillföll mig.
Jag har ju skrivit en hel del om Vändplatsen och då jag vet att jag även har läsare utanför kommunens gränser så kanske jag borde berätta lite mer om vad det är för ställe.
Vändplatsen I Edsbyn är en verksamhet som främst riktar sig till människor som har eller har haft missbruksproblem men det är öppet för vem som helst att komma in på en fika eller bara slå sig ner och bara vara. Det är ingen form av behandling men det finns personal att tillgå för den som eventuellt behöver någon form av stöd eller bara någon att prata med. Man skulle kunna likna verksamheten med vad "RIA" pysslar med men här är det inget kyrkligt samfund som ligger bakom. På Vändplatsen behandlar man varandra med respekt och verksamheten har slagit så väl ut att det numer är mycket ovanligt att någon kommer dit påverkad av alkohol eller andra droger. Därmed inte sagt att "Vändplatsen" skulle vara fri från droger, nej på "Vändplatsen" är det ett näst intill okontrollerat flöde av både Koffein och Nikotin men såna problem och laster står det en själv fritt att ta itu med. När jag ändå är inne på ämnet så måste jag passa på att ge en stor eloge till en mycket kompetent personal som med hjälp av en bryggare varenda dag lyckas trolla fram ett oräkneligt antal termosar med kaffe - vart har Ni lärt er det?

7 kommentarer:

Anonym sa...

HAhahaha!
Jadu, vad är det man säger?
-Övning ger färdighet! :)

Anonym sa...

Btw,
Leverans av beställda varor i morgon.

Anonym sa...

Btw igen.
Såg du att Gnusskingen tycker att vi skall starta en modeblogg? :D

Sleeping Cell sa...

Kommentar 2 - Ok

Kommentar 3 - Nä, det måste jag kolla.

Anonym sa...

Intressant!

Konungen sa...

http://gnidkungen.blogspot.com/2009/01/vl-kommen-till-johannes-mode-blogg.html

Anonym sa...

Jamen... ni tre å en modeblogg.... tillåt mig småle.... fless

Klatuu kan ju visa profilkläder han... hea hea..