lördag 8 augusti 2009

Aga och Misshandel

Det är skillnad på aga och misshandel, eller tillrättavisning som jag hellre väljer att kalla det.
Sitter här och läser en artikel i "Aftonbladet" om aga och jag kan inte annat än hålla med psykologen Malin Alfven då hon säger att man får inte slå över­huvudtaget. "Att ta tag i barnet, titta det i ögonen hålla i och säga till är en helt annan sak. Det gäller att visa att något inte är okej snabbt", säger Malin Alfvén.

Sen beror det ju på hur litet barnet är också och om det förstår att det har gjort något fel. Om man nu ska greppa tag i ungen så är det ju viktigt att barnet vet vad det har gjort för fel, för i annat fall så innebär det i mitt tycke att man kränker barnet och utnyttjar dess möjlighet att inte kunna försvara sig.

Kanske syftar Malin Alfven och jag på olika situationer då jag menar att det finns tillfällen som barnet upprepade gånger fortsätter att göra saker som det inte borde göra trots att man tidigare pratat och tjatat om att "så där gör man bara inte". Då tycker jag det är okej att ta tag i barnet, se det i ögonen och upprepa det man tidigare har sagt.

Kan inte säga att jag är av uppfattningen att det ens skulle liknas vid aga, då aga för mig betyder att man framkallar smärta tex. genom att lugga någon hårt, slå någon hårt på fingrarna eller få det att svida genom att daska på rumpan. Det finns ju även dom som är av uppfattningen att utegångsförbud är aga och där håller jag inte med. När barnet har kommit upp i den åldern så är väl det ett utmärkt sätt att visa att "gör du så här så får du inte gå ut nästa helg typ".
Barn och tonåringar är trotsiga och behöver vara införstådd med att vissa saker inte är acceptabelt i vårt samhälle och gör man vissa saker så får det konsekvenser.

Att slå ett barn är oacceptabelt och fegt och må Faan ta dom som låter sin egen ilska gå ut över barnen genom våld.

Tips: Själv använder jag en elektrisk flugsmälla för att hunsa min son och även om man kan se ångesten i hans ögon när pappa kommer med smällan så kan jag lova att den inger respekt. El-chocker har alltid varit ett mycket effektivt sätt att få människor dit man vill och jag kan varmt rekommendera detta verktyg. Du behöver inte ens greppa tag i ditt barn och det blir heller inga märken....på utsidan.

Inga kommentarer: