tisdag 25 augusti 2009

Bokutmaning(INTE)

Det här känns nästan lite pinsamt måste jag säga. "Tankar från en gödselhög" har fått en bokutmaning som han sen har sänt vidare till bla. mig.

Egentligen så borde jag vara en människa som älskar att läsa böcker men faktum är att jag alltid har haft svårt att komma till ro och läsa en bok. Vet inte om det beror på tålamodet eller så, men jag tycker alltid att en bok känns så tjock och jag kan liksom inte överblicka hur jag skulle kunna komma fram till upplösningen eller slutet inom överskådlig tid.

Jag anser mig därför inte vara rätt person att bli utmanad i detta ämne. Visst har jag väl läst en del böcker genom åren men jag kan absolut inte dra mig till minnes och betygsätta det jag läst. Kommer inte ens ihåg titlarna på dessa böcker men jag har nog mest läst deckare och kriminalromaner främst av kända svenska författare som tex. Olov Svedelid, Henning Mankell, Sjövall & Wahlöö, Gösta Unefäldt m.fl.(Tro mig när jag säger att det faktiskt är flera)

En bok som jag faktiskt kommer ihåg att jag läste för sisådär 10-11 år sen var en bok av den amerikanska författarinnan Mary Willis Walker som hette "Under skalbaggens bo", och för att visa att jag inte är helt ointresserad så har jag använt informationscentralen jag just nu sitter vid till att hämta ett litet utdrag ur handlingen.

En religiös fanatiker och hans sektmedlemmar har kidnappat elva skolbarn och deras busschaufför. De hålls inspärrade under jord och tidsfristen på femtio dagar börjar löpa ut. Desperationen bland polis och anhöriga breder ut sig och inga argument i världen kan förmå profeten Samuel Mordokai att släppa sina "oskyldiga lamm".

Det här är nu inget försök att delta i utmaningen utan mer en förklaring till mitt förhållande till böcker. Har många gånger undrat varför jag har så svårt att komma till skott och börja läsa då min personlighet borde vara en som älskar att läsa böcker.

Jag har faktiskt läst 2(!!) böcker i år. Den ena var "White Line Fever" av "Lemmy" och den andra var "The Dirt" om "Mötley Crües" liv och leverne.

Hursomhelst så lyckades jag med litteraturens hjälp att få ihop till ett helt blogginlägg.

Inga kommentarer: