onsdag 19 augusti 2009

Pinsam Hårdrock

Även om jag har en tämligen bred musiksmak så ska jag medge att jag har en viss förkärlek för hårdrock.....en ganska stor förkärlek också.
Jag lyssnar ofta på webbradio som spelar mycket hårdrock och jag kan inte låta bli att ibland tycka att det känns så pinsamt att höra hur kassa en del band är. Kanske känns det pinsamt för att jag tycker att dessa dåliga band liksom smutsar ner och inte gör hårdrocken rättvisa.
Det finns fantastiskt mycket hårdrock som är bra i mitt tycke, men jag funderar ibland om det finns någon annan musikgenre som samtidigt har så mycket dynga i bagaget.
Tyskland har skänkt oss grymt bra och vass heavy metal, men vad kanske inte många tänker på är att dom också har levererat så jävla mycket skit därifrån och svenskarna ska vi inte ens tala om.
Den nya pudelvågen är ju katastrofal och "heavymetalband"(?) som Hammerfall hör inte ens hemma inom hårdrocken - Usch!! Å inte var det bättre förr när band som Madison, Heavy Load och 220 volt av någon anledning lyckades fånga upp en stor skara av svenska fans. Jag är tacksam att fått uppleva heavy metal-vågen under 80-talet men när man ser tillbaka på den sämre delen som även den existerade så kan jag inte låta bli att tycka det känns pinsamt. Måste man behöva försvara sin musiksmak från den här tiden genom att förklara att det poppade upp band som svampar ur jorden som bara var dåliga kopior på sina idoler och till på köpet lät hellre än bra. Kanske är jag gammal men jag bara undrar hur f**n kunde man tycka att Europe som blev så stora var så jävla bra - fy f**n för Joey Tempest och all annan bröte från Upplans Väsby.

Nu är det vad jag tycker, men den bästa rocken hittar man i den gamla skolan och så finns det givetvis några höjdare som tillkommit senare. Visst kan det vara skönt med en vacker text till en fin musikslinga men bespara mig från den ständigt pågående kampen om att göra den bästa balladen. Det går inte att övervinna någon annan på det viset, kommer den så kommer den - så är det,punkt slut.

Behöver man förklara sin kritik? Ja, det kanske man behöver och det är nog så att jag upplever många av dessa band som dåliga kopior som strävar efter att vara "Artister" och göra en show och man har inte den äkta känslan.....med andra ord så lyckas dom inte på långa vägar leva upp till vad jag kallar "ROCK'n ROLL", för det är något man är, och när man är det så låter även det man framför rock'n roll.
Vem som helst som kan spela några instrument kan spela hårdrock men att vara rock'n roll och lyckas överföra det till musiken är något helt annat. Det är magiskt.

Här kommer några klipp för att påminna om vilken mardröm hårdrocken kan vara, se och lid.







8 kommentarer:

Anonym sa...

Vägra raggarna bensin fanns det en låt
Jag inkluderar hårdrockarna
Men detta enbart för att jag var synthare
Det finns enormt mkt bra hårdrock
Men det är även världens sämsta musik
Typ så

/johannes

Likgiltig sa...

Jag håller med....även om jag inte tycker likadant.

Anonym sa...

Johannes: Syntharna dog väl ut samtidigt med raggarna... eller hur?

Konungen sa...

Onej
I malme är det synthfestival varje december
Electrical Christmas
Elegant Machinery säljer mer skivor än nånsin
S.P.O.C.K spelade för typ 10000 pers i malme
Malme is the synth

Anonym sa...

Konungen: Det var ren ironi... Först säger sig Johannes gilla hårdrock och sedan dissar han den!

Anonym sa...

aha
ironi går inte så bra för mig
fattar inte det

Man kan väl gilla hårdrock fast man inte gillar det

Mr.MASA sa...

Okej, alla har rätt till sin åsikt visst. Men när jag hör att HammerFall (ett av FÅ band som faktiskt för vidare den klassiska 80-tals heavy metalen) inte ens hör hemma innom hådrock... jag menar... VA FAN! INNAN man uttalar sig borde man kolla upp lite om VAD som är METAL! Jag säger inte att alla ska tycka lika... men lite jävla respekt får det vara! Men... det är din blogg och du får skriva vad skit du vill, men kolla gärna upp saker.

Btw, det kanske låter lite hårt och det är inte meningen att förolämpa dig, men jag kunde inte hålla inne det här ;-)
CHEERS!

Sleeping Cell sa...

MR.MASA
Jag förstår att du gick i taket när du läste mitt påstående att jag inte tyckte Hammerfall ens platsade inom hårdrocken.
Du har rätt när du säger att dom faktiskt är ett av få band som lyckats föra....osv.
Jag är bara så pissed på det kommersiella sättet att hänga ut sig som flera av dagens band gör....jag menar, va faan, har man ingen stolthet kvar när man ställer upp på evenemang som allsång på skansen, körslaget och melodifestivalen mm.mm
Och ja! Jag tycker tom. det är pinsamt att en av mina största favoriter Ozzy har sålt sig som han gjort.
Men det är väl som det är med det mesta att man kan betrakta det utifrån fler synsätt.
CHEERS!