lördag 15 augusti 2009

Le Carneval

Idag har vi varit ut med Lennart i koppel igen och den här gången gick det betydligt bättre. Han gick på eget initiativ runt och utforskade både fram och baksidan av hyreslängan där vi bor. Det var ju ett tag sen sist och jag/vi kanske borde ta ut honom lite oftare för att han ska vänja sig fortare men det är väl latmasken i mig som gör att det blir alltför sällan. När vi sen skulle in igen så gick han själv uppför dom två trappor som leder upp till vår våning....visst skulle det nosas en hel del, men upp kom han alldeles själv. Jag var i alla fall imponerad och tyckte att Lennart var jätteduktig.

I kväll är det "Stormässa" i Alfta och för er som inte har en aning om vad tusan det är så lär det ju inte heller hjälpa om man säger att det är Alftas motsvarighet till Edsbyns "Persmässa".

Lite enkelt förklarat så är det som det låter en stor mässa. Lite som en slutfinal på sommaren som hålls i Alftas folkets park(Forsparken) som är en pärla i vår kommun och som tyvärr utnyttjas alltför sällan. Dans, scenuppträdande, disco och som kronan på verket hålls i morgon söndag det traditionella karnevalståget som går genom Alfta.
Vet inte hur det är nu för tiden men åtminstone förut så var denna tradition en riktig fest med väl förfriskade och glada människor som i en lastbils och traktorparad sakta gled genom samhället alltmedan man på flaket hade fyndiga tolkningar av mestadels lokala nyheter och händelser.

Lika bra att erkänna det så Alftabo jag är, att även jag har deltagit i denna parad några gånger. Som tur var hände även det under det glada 80-talet vilket innebär att det är som med så mycket annat som hände då, att jag helt enkelt inte har några klara minnesbilder.

Inga kommentarer: