fredag 12 december 2008

Akta sig för Ulven

Idag har det snöat hela dagen men vad gör väl det när man har vart inne hela tiden.Grabben sitter å tittar på "Supersnälla SilverSara & StålHenrik". Personligen så tycker jag att Sara blir mysigare när hon förvandlas till "Supersura SugSara. Vidare har jag idag haft förmånen att hamna mitt i en rovdjursdebatt där jag endast stillatigande satt och spetsade öronen och njöt av att lyssna på olika människors hållning och ståndpunkter om huruvida man tycker att vargen och björnen borde få tillhöra den svenska faunan eller ej. Jag ska inte göra någon utvärdering av ämnet men det är uppenbart att det bland vissa människor finns ett varghat som endast bygger på hörsägen och fördomar, skräckhistorier som gått från mun till mun ungefär som när "Krösa-Maja" sätter skräck i Emil & Ida med sina berättelser om varulvar. Däremot så finns det inte lika mycket sägner och myter om björn som det gör om varg. Detta återspeglar sig tydligt i diskussionen när man trots att man upplever nallen som opålitlig och en fara för folk ändå tycker att denne är ganska gullig (då den äter blåbär). Dock har båda dessa två en sak gemensamt och det är, att visst ska dom finnas kvar i vår natur men inte här. Frågan är då bara: vart?
Jag säger som "Pelle på Saltkråkan" att jag tycker att björnar och vargar också ska få leva.
Ska man börja rensa upp i rovdjursstammen så tycker jag att man kan börja med vår egen ras där det finns otyg som är långt mycket farligare och betydligt ondskefullare än björn och varg.

Inga kommentarer: