fredag 19 december 2008

Dödsångest


Skönt med sovmorgon nu när jag har fått barnledighet i hela 3 dagar. Det passar mig alldeles utmärkt så här dom sista dagarna före jul då det ger mig utrymme att kunna utföra julklappsinköpen utan att behöva smussla och vara alltför hemlighetsfull.
Läste en artikel i Aftonbladet om huruvida grisar har förmåga att känna att dom ska dö och det fick mig att tänka på när jag som liten och nyfiken alltid ville smyga ut och titta när slaktaren kom på årligt besök. Vi hade ganska ofta grisar där jag växte upp och jag minns hur min mor när det var dags för slakt alltid gjorde sitt bästa för att hålla mig inomhus. Det är min absoluta övertygelse att visst känner en gris dödsångest, det är ju därför den skriker när den ska ledas ut och ser hur det är iordningställt med skållvatten,knivar och upphängningsanordningar så visst är det lite otäckt. Min far hade ett år blivit så mycket kompis (!!) med en gris att han helt enkelt inte kunde närvara vid avlivningen.Uttrycket "skrik som en gris" saknar ju inte betydelse, utan är ett sätt att uttrycka en skärande dödsångest. När vi ändå är inne på ämnet grisar, ångest och död så kan vi ju även nämna att Viksjöfors danspaviljong nu står som anhalt i Larz Kristerz turnéprogram.Allt enligt tidningen Ljusnans uppgifter.

Inga kommentarer: