torsdag 25 december 2008

En klassiker


Sådär, då var det avklarat. I år har vi tillbringat julafton hemma hos en fd. svägerka till mig och där fanns allt som skulle finnas för att julen skulle vara till belåtenhet och det är då främst betraktat ur barnens perspektiv. Vore det inte för att man har små barn så kunde jag personligen ha tillbringat julafton hemma vid typ TV:n som vilken kväll som helst. Det bjöds på traditionellt julbord och dom hemrullade köttbullarna var väl det som jag uppskattade mest då jag sällan eller aldrig tar mig tid att göra sådana själv, sen är det ju inte alls helt fel med ris a la Malta heller, så det var bara att hugga in och försöka pressa i sig den dos som är tänkt att räcka fram till nästa jul. Så var det då dags för det som alla barnen väntat på och alla (utom husbonden själv) sitter i vardagsrummet i någon sorts underlig tystnad då det plötsligt bankar på ytterdörren. Kan man tänka sig, men in kommer tomten släpande på en stor säck ur vilken han delar ut klappar till barnen. Av skägget att döma så verkar den här tomten ha vart med ett tag och han ställde också upp på en fotosession med barnen. Ett plus för att det, den här julen verkar ha slagit genom det där med överenskommelsen att bara köpa klappar till barnen. Närmare än såhär är det väl svårt att komma då det gäller klassiskt svenskt julfirande.

Inga kommentarer: