måndag 8 december 2008

Arbetsplats med obehaglig doft

I dag har jag tillbringat 2 hela timmar på kommunkontoret och inbillar mig därför att jag har fått en viss kännedom om hur det känns att som man säger vända på papper dagarna i ända. Visserligen så hade jag själv sökt mig dit för att få lite hjälp och assistans med det pappers-göra som i slutändan är tänkt att gagna mina egna intressen men det gör inte att jag lättare förstår mig på de som sysslar med detta dagligen. Jo det gör jag nog för egentligen så är det väl bara så att fast vi människor är så väldigt lika så är vi samtidigt så väldigt olika vad gäller läggningar och intressen. Somliga älskar väl ljudet av kopiatorns repeateraktiga malande under tiden som den spottar ur sig blanketter medans andra har en omättlig hunger av att kalkylera på matematiska problem och räkenskaper. Vissa vill väl bara visa att här är det minsann jag som bestämmer medans andra finner tillfredsställelse i att göra en djupdykning i och utreda andra människors livssituation. Sammanfattningsvis så tror jag nog att detta om det sköts på rätt sätt är en nödvändighet i vårt samhälle men det är en detalj som jag hur än jag försöker inte kan bortse ifrån. Det är den krypande känslan av att detta är en arbetsplats fylld av förmynderi, rövslickare och översittarfasoner och den kombinationen får mig att tänka på att det är väl precis så som makt luktar.

Inga kommentarer: