lördag 20 december 2008

Inte helt smärtfria julklappar

Nu har jag gjort ett inte helt äventyrslöst besök i Edsbyns julhandel och som vanligt innehöll även den trippen en hel del spott & spe. Då jag alltid använder cykel när jag är på tjänsteförrättning så hör det liksom till att man planerar i vilken turordning man ska besöka respektive butik, då det om beräkningarna stämmer underlättar cykelfärden med tanke på det begränsade lastutrymmet. Eftersom jag nu skulle göra ett besök i leksaksbutiken så började jag helt enkelt med livsmedelsaffär'n då jag i annat fall skulle tvingas lämna klapparna utanför om jag gjort tvärtom. Eftersom lilla Edsbyn är en relativt trygg liten ort så parkerar jag min cykel utanför leksaksaffären medans jag samtidigt på egen risk då förstås låter livsmedelspåsen hänga kvar på styret alltmedan jag går in i butiken för att söka finna lite klappar. Jag hör till den kategorin som tycker det är ganska svårt att finna vad jag ska köpa vilket leder till att jag tillbringar en längre tid i butiken vankandes fram och tillbaka utan att kunna bestämma mig. En julklapp var ändå solklar på förhand då jag planerat att köpa en snowracer till grabben men till min stora besvikelse så ska jag finna att den är slutsåld (!!). Tiden går alltmedan jag blir mer och mer frustrerad av att inte veta vad jag ska köpa men jag kommer ändå till skott till sist och grabben får nöja sig med ett tefat och en pilbåge i väntan på att det kommer hem någon snowracer. Om du någon gång har provat att slå in ett tefat i julpapper så kanske du har lättare att bilda dig en uppfattning om de prövningar jag sen blev utsatt för. Nåväl. När jag sen, som jag upplevde det, efter en evighet åter igen kommer ut ur butiken så ska jag finna att därute är det plusgrader med töväder, min cykel står kvar, det droppar friskt från taken och därunder står min cykel med en vidöppen ICA-kasse som törstigt gapar efter takdroppet och hur det såg ut i botten på påsen och hur fukten hade gjort åverkan på mina livsmedel får du föreställa dig med din egen fantasi. För att få ett avslut på denna dagens shopping så gränslade jag sen min cykel, ihållande ett tefat, en handelskasse plus två stora julklappar till, och sågs sen vinglandes i snömodden försvinna bort mot horisonten. Jingle Bells - Jingle Bells!

Inga kommentarer: