söndag 26 juli 2009

Död,Förruttnelse och Tradition

Lennart övervakar musen.

Söndag. Idag är det "Volasdagen" här i Edsbyn. Å va f**n är volasdagen undrar säker någon som bor längre bort än 300 meter härifrån.
"Volasdagen" är liksom finalen på "Persmässan" som har pågått här under helgen. I tidsenlig klädsel så visar man sysslor och hantverk från förr i tiden typ kardning av lin, smedja och en och annan spinnrock. Allt brukar inledas med att man leder en mycket gammal kossa och en ännu äldre get genom byn till tonerna av fiolspelemän och lukten av spillning. Jag förstår att det låter spännande och nytt på schemat i år är att man kan få lära sig dansa polska....det har alltid varit min dröm att få dansa polska.

Lite besviken är jag också då jag har blivit nedknuffad från tronen av vår katt Lennart. Jag har alltid trott att jag var den som pruttade mest och var innehavare av den mest ruttna tarmen i denna delen av världen. Men Lennart är f**n värre. Han pruttar gärna och ofta och stanken är vidrig.
Lennart har funnit sin plats bredvid mig här vid datorn där han när han inte jagar muspekaren ligger och småfiser. Jag är ingen kräsmage men t.o.m. jag måste ibland dra mig undan för att inte kräkas av Lennarts odör som är av typen död och förruttnelse. När jag skriver det här sitter han här bredvid mig och småler - Lennart är jättego.

2 kommentarer:

Beas Blandade Karameller sa...

Skrev jag inte att ni skulle få glädje av katten??
Nu har du ju nån att skylla ifrån dig på… alltid nåt gott med det! :-)

Simon sa...

Det var ju en tröst - Tack!