lördag 11 juli 2009

"Järvzoo"


I dag har vi vart på utflykt till "Järvzoo" där vi hade precis så lagomt väder att man fick se alla djuren. Det brukar ju vara så att när det är för varmt så kryper djuren undan och gömmer sig(vem gör inte det?) Det var nog bara lodjuren som vi inte såg men dom brukar ju ändå vara lite svåra att upptäcka och kanske hade det en del med tålamodet att göra också.
Personligen så finner jag inte nån större glädje av att titta på djur i bur men dom flesta djuren såg ju ändå ut att ha det tämligen bra där, och det är väl även så att man i viltvårdssyfte har tagit hand om skadade och hotade djurarter för att bevara deras släkte(det där lät ju riktigt bra).
Fåglar i hägn har jag däremot mer svårt att acceptera och jag blir lite illa till mods när jag ser att man förhindrat en fågel att ha sin frihet.

Annat spännande som hände var att vi tappade bort Liam. Då vi trodde att han bara sprungit före så gick vi vidare med tanken att vi kommer väl i kapp honom eller så väntar han lite längre fram...men icke. Liam väntade inte alls lite längre fram och inte heller kom vi ikapp honom vilket ledde till att jag när jag kommit i "mål" gick för att anmäla honom försvunnen. En efterlysning gick ut till personalen som far runt på 4-hjulingar och matar djuren om det försvunna barnets signalement där man bad dom att hålla ögonen öppna efter 5-åringen som kommit på avvägar.

Det dröjde väl en stund men efter en viss tids väntan så kom en anställd och talade om för mig att dom hittat honom och att han förklarat att han nu gick med en annan familj eftersom han inte kunde hitta sin pappa. Jaha...ja, vad säger man? Det var ingen panik där inte.
Förklaringen till att vi tappat bort honom var den att då vi stannat vid en punkt så hade Liam efter en stund sprungit iväg lite före men problemet var bara det att han sprungit iväg åt fel håll. Summan av detta blev att Liam fick gå sträckan genom parken 1½ gång men det verkade inte bekomma honom det minsta....som "den nya familjen" uttryckte det.

Säga vad man vill om djur i bur men vi hade i alla fall en trevlig dag tillsammans.

2 kommentarer:

Kina sa...

Hej!
Det är så roligt att läsa din blogg!
Idag blev jag riktigt rörd. Du återberättar så levande!
Hälsningar Liams "morfaster" Kina

Simon sa...

Hej Kina!
Tack, det var kul att höra/se.